Myšlenka hasičského Unimogu ve Varnsdorfu sahá několik let zpět. Již v roce 2003 město vypsalo výběrové řízení na komunální vozidlo pro technické služby, na jehož základě byl vybrán a ve stejném roce i dodán Mercedes-Benz Unimog. V roce 2005 město Varnsdorf zažádalo MV ČR o dotaci na novou cisternu pro místní hasiče; zatímco HZS doporučoval vozidlo značky Praga a mimo zájem nezůstal ani Unimog, nakonec ale vyhrála Tatra Terrno.
Nápad na hasičskou cisternu na podvozku Unimog však dále pokračoval. Jednání probíhalo jak s dodavatelem MB Unimog, firmou Croy, tak i s THT Polička (v té době firma vyráběla podobnou cisternu pro hasiče Tanvald-Šumburk). Peníze na tento projekt nakonec město Varnsdorf nezískalo a myšlenka tak zůstala pouze myšlenkou.
Další příležitostí, vzniknuvší v rámci jedné z odborných skupin Euroregionu Nisa, kde se varnsdorfští angažovali od roku 1999, byl projekt na nákup nové techniky v rámci projektu „Zlepšení stavu bezpečnosti v libereckém kraji 2010–2011“, který se měl týkat také části kraje Ústeckého. I v něm měla být prosazována „unimogová“ cisterna pro varnsdorfské hasiče, tentokrát už ale jako čistý speciál na hašení lesních požárů, který by v podstatě nahradil Tatru 813.
Jak už ale název projektu napovídá, ani tehdy osud nepřál a peníze z projektu nakonec „zůstaly“ pouze v Libereckém kraji.
Úspěch přišel až po několikáté
Jen o chvilku později, tedy po povodních v roce 2010, byl ale vypsán dotační titul na ochranu před povodněmi, do kterého se varnsdorfští hasiči, společně s hasiči okolních měst a obcí, přihlásili. Světlo světa tak v roce 2011 spatřil projekt „Hasiči Varnsdorf, Rumburk, Groβschönau, Seifhennersdorf – poskytování vzájemné pomoci“ v celkové hodnotě 1.085.774 EUR.
Upustilo se však od cisterny a na podvozku Unimog mělo vzniknout vozidlo technického typu, určené pro poskytování pomoci občanům například v zaplavených oblastech. Společně s Unimogem byla do projektu zařazena (pro varnsdorfské hasiče) tři kalová čerpadla, dva kusy dieselových centrál, záchranná deska Hansa-board a pět suchých obleků. Návrh původně počítal i s těžkou pracovní čtyřkolkou, pro tu však nebyla s německou stranou nalezena shoda a tak byla z projektu vyškrtnuta.
Tento projekt konečně našel pochopení a v roce 2012 začala jeho realizace; spoluúčast města Varnsdorf byla spočítána na 252.200 EUR.
Inspirováno kolegy z Rakouska
MB Unimog U5000 s hydraulickou rukou není vynález varnsdorfských hasičů; celou dlouho dobu od myšlenky až k podání projektu se hasiči snažili inspirovat a „nachytřit“ v rámci projektů v celé Evropě. Nejvíce se zalíbil protipovodňový speciál hasičů z rakouského města Amstetten a tak na základě fotografií a zkušeností zahraničních kolegů byla vyrobena zadávací dokumentace a výroba se mohla rozjet.
Na základě podlimitní veřejné zakázky, jejímiž hodnotícími parametry byla ze 70 % cena, z 10 % brodivost (minimálně 1.000 mm), z 10 % zdvihový moment hydraulické ruky (minimálně 12 tunometrů) a z 10 % tažná síla hydraulického navijáku (mimimálně 50 kN) vyhrála firma KOV Velim a výroba tak mohla v roce 2013 začít.
Z dalších nutných parametrů, které se měly vejít do ceny 192.900 EUR bez DPH, byla rezerva 3,5 tuny na náklad na ložné ploše, celková hmotnost do 16 tun (kategorie M), pohon všech kol, jednomontáž na zadní nápravě a šíře pneumatik 450 milimetrů.
Dále pak auto mělo splňovat normu EURO 5, dosahovat rychlosti nejméně 85 kilometrů v hodině, bez použití spojky jet stabilně 0,5 kilometrů v hodině. Samozřejmostí pak byl požadavek na úpravu do zhoršených provozních podmínek, například jízdu v blátě, což obnášelo změny kol a brzd, nájezdový úhel 40 stupňů, výfuk a sání nad kabinou a spodní část motoru krytou plechem proti poškození.
Zajímavostí může být, že v sousedním Německu veškerá hasičská vozidla musí být speciálně upravena. Unimog pro komunální provoz má kabinu laminátovou, hasiči musí mít kabinu z plechu. Civilní verze má kardany viditelně, hasičská musí mít kardany zapouzdřené. Stejnými změnami musí pro hasiče projít například brzdy, startovací systém, hadice kvůli možnosti vysokých teplot, …
Změna DPH a kurzu eura
Problém nastal v době výroby s financováním všech zadaných „vymožeností“. Sazba DPH se zvedla z 20 na 21 procent, současně kurz eura stoupl z původních 25 Kč skoro ke třiceti korunám a hasiči tak byli postaveni před nelehký úkol – vybrat, které vlastnosti oželí na úkor těch ostatních.
Je například hodnotnější mít centrální dofukování kol s možností snížit podvozek nebo hydraulickou ruku, která zvedne více? Nakonec bylo rozhodnuto, že právě hydraulická ruka je na vozidle nejhodnotnější a vyrobený Unimog tak centrálním „dofukem“ vybaven není a jeho absenci řeší právě široké pneumatiky. Ze standardního provozního ročního rozpočtu varnsdorfských hasičů pak musela být dořešena i světelná část, tedy VRZ.
Osvětlení vozidla
Nakonec je vozidlo osvětleno LED moduly firmy Whelen. Nosným prvkem je dvoubarevná výstražná rampa Liberty SZ Duo, umožňující blikání oranžová/modrá s možností nezávislého svícení, ale i kombinovaného provozu. Přední část vozidla je doplněna jedním párem modrých LINZ6B umístěných v masce vozidla. V zadní části pak jsou LEDky modrá a oranžová světla (1 pár M4AC a 1 pár M4BC), které jsou umístěny na vyměnitelném kontejneru a umožňují stejnou konfiguraci blikání jako rampa.
Přední výsuvné nohy jsou vybaveny oranžovými LED světly standardně, nutno tak bylo dodat oranžové moduly IONA jen na nohy zadní; umístěny jsou pod úhlem 45 stupňů. Za vybrání a pomoc s realizací jednoho z nejvýraznějších výstražných osvětlení v ČR patří poděkování Ruské Vlaštofce.
Všechna standardní světla na vozidle jsou zamřížovaná a chráněná tak proti poškození.
Hydraulická ruka, aneb mohl být i jeřáb
Rozsah otáčení ruky Palfinger PK 14002 – EHB, R2X s opěrným H-systémem (4 body) je 380 stupňů, tedy kolem dokola a ještě 20. Při desetimetrovém vyložení je nosnost 1,1 tuny, při zasunutém ramenu stoupne na tuny tři. Dvě ze čtyř hydraulických nohou, ty přední, lze otočit nahoru kvůli lepší světlosti a průjezdu terénem. Hák unese až osm tun.
Z důvodu již zmíněných financí byla provedena pouze příprava na 25kN hydraulický jeřáb přímo na rameni ruky, který by umožňoval lehké jeřábování. V budoucnu je tak možné jeho domontování. V roce 2014 byl alespoň dokoupen dvouprstý drapák s rotátorem (umožňuje lepší vytahování předmětů například z vodní hladiny při povodních), do výbavy přibyly také vázací prostředky s křížem pro manipulaci s nepojízdnými vozidly.
Samozřejmostí je např. osvětlení pro noční práci. Ovládat ruku je možné provádět jak pomocí ovladačů u auta, tak dálkovým ovládáním Danfos Scanreco. To je standardně bezdrátové (kromě baterie v dálkovém se náhradní baterie nabíjí ve vozidle), v nouzi lze dálkové připojit i kabelem.
Výkon ruky lze pomocí systému HPLS krátkodobě v mezních situacích navýšit až o 14 % při zachování všech bezpečnostních kritérií. Celý mechanismus je bezúdržbový a je vybaven centrálním mazáním.
Valník
Rozměry plechového valníku jsou 260×240×240 centimetrů a navzdory hliníkovým bočnicím z něj lze udělat rovnou plochu – bočnice jsou totiž sklápěcí a sloupky jsou demontovatelné.
Materiál lze uchytit na šest upínacích bodů. Čelo valníku je zvýšené na 750 centimetrů, jeho součástí jsou upínací body pro výměnný kontejner. Celou „bednu“ lze jednoduše odpojit a vyměnit za jinou. V současnosti ale hasiči ve Varnsdorfu disponují pouze jednou, v ní jsou umístěny prostředky právě pro zásahy s hydraulickou¬ rukou.
Na valník se hasiči dostanou pomocí dvou sklápěcích žebříčků.
Přední naviják
Čelná naviják značky Werner F 64.1 H1 SW má hydraulický pohon, vybaven je automatickým ukládáním 40 metrů dlouhého lana, jeho průměr je 12 milimetrů. Tažná síla navijáku je 60 kN, ovládá se pomocí kabelového dálkového ovládání.
Do čela vozidla jsou vytaženy zásuvky s hydraulikou, pokud by bylo potřeba připojit další zařízení.
Kombinace navijáku a hydraulické ruky
Pokud se zkombinují pomocí kladky dvě zdánlivě nesouvisející možnosti vozidla, tedy naviják s hydraulickou rukou, lze s ramenem v čelní poloze zvedat předměty o hmotnosti až jedné tuny. Hasiči tak mohou zachránit zapadlé zvíře; díky vysoké průchodnosti se dostanou až k místu události.
Odpadá tak nutnost používání trojnožek, které pak při samotném vytahování osoby či zvířete spíše překáží.
Zásahy
Protože se v roce 2014 Varnsdorfu a okolí většina přírodních katastrof vyhnula a majitelé zvířat si na své mazlíčky dávají dobrý pozor, nemusí Unimog často zasahovat. Prvním ostrým výjezdem byla lednová dopravní nehoda na Studánce, kde po střetu dvou osobních automobilů skončilo jedno z vozidel v zahradě pod úrovní komunikace. Právě Unimog ho pomocí hydraulické ruky dostal rovnou na podval odtahové služby.
Do pohotovosti byl Unimog také uveden při nahlášeném spadnutí koně pod most v Rumburku, zvíře se ale tehdy podařilo vyprostit ještě před příjezdem první jednotky a hasiči tak zasahovat nemuseli.
Hasiči z jednotky tak prozatím vozidlo používají převážně na výcvik, při práci pro město a jeho občany v rámci nevýjezdové činnosti.