Technika

 

 

Technika Registrační značka (původní) Volací znak Rok výroby
CAS 24 Tatra 815 TERRNo1 150 DC621 (3U0 8700) HDC 621 2006
CAS 32 Tatra 148 3U0 8699 HDC 622 1978
CAS 32 Tatra 813 8×8
DCA 32-07 HDC 627 1979
VYA MB Unimog U5000 150 DC628 (7U9 4411) HDC 628 2012
VEA Dacia Duster 150 DC625 (6U9 1830) HDC 625 2012
DA MAN TGE 150 DC629 HDC 629 2022

 

Bývalá technika Registrační značka Rok výroby
DA FIAT DUCATO Panorama 2U2 3874 1998
Zetor Crystal 8011 DC 27-15 1981
Opel Vectra Combi 2U0 1900 1997

Historický vývoj

Od roku 1911 nahrazovaly koňmi tažené stříkačky hasičské automobily a motorové stříkačky. Z prostředků obce za pomoci zemských subvencí byla vybudována moderní protipožární organizace, na počátku dvacátých let město zakoupilo první motorovou stříkačku a od konce dvacátých let byli hasiči vybaveni již jen motorovými stroji, stříkačkami a motorovým žebřem.

Jak se píše v Palmeho kronice: „Zvláštní charakteristický způsob varnsdorfské zástavby nedopřává naštěstí ohni snadnou možnost rozpoutat se ve velký požár a kromě toho jsou ve všech okresech rychle k dispozici vodovodní hydranty a stříkačky pohotového hasičstva. V jednotlivých případech však, kdy rozhodují minuty, je to právě velká rozlehlost města, která ztěžuje včasný zásah“.

V této době byla také vydána první učebnice o hasičském cvičení. Jak šel vývoj kupředu, kupovala se stále dokonalejší čerpací technika, stále delší mobilní výsuvné žebříky, byly budovány sítě hydrantů požární vody, rovněž byla vyřešena otázka požární policie.

Časy od vyhlášení požárního poplachu do výjezdu sboru se neustále zkracovaly. Je až neuvěřitelné, že v roce 1946 plně obsazená automobilová stříkačka se vším potřebným náčiním vyjížděla ve dne již za 30 vteřin, v noci pak za 45 vteřin.

Kvůli nedostatku finančních prostředků, limitované technice a dalším problémům, nebyla situace sboru po válce příliš radostná. Nedostatek náhradních dílů a různorodost používané techniky způsobovaly likvidaci postupně nashromážděné výzbroje.

Časem byly vyřazeny oba zásahové vozy Mercedes-Benz, automobilový žebřík Škoda z roku 1929 i všechny staré stříkačky. V roce 1956 nastalo díky přidělení Pragy RN mírné zlepšení. V roce 1974 varnsdorfští hasiči disponovali cisternovým kropicím vozem Š 706, požárními vozidly CAS 16 ZIL 131, ASC 16 Praga RN, ASC 16 Praga V3S a osobním terénním vozidlem ARO M 461.

V roce 1986 nahradil dosluhující žebříky ZIL třicetimetrový žebřík na podvozku IFA a začala přestavba zakoupeného autobusu na vozidlo protiplynové služby (nakonec nebyla realizována).

V roce 1993 došlo na dlouho k poslednímu nákupu hasičské techniky, a to autobusu ŠD 11 z podniku TOS a nového terénního vozidla ARO 240 v hodnotě 200 tisíc korun. Podle údajů z kroniky a zápisů ze členských schůzí to vypadá, že sbor dobrovolných hasičů na tom nebyl nejlépe, od sedmdesátých let je opak pravdou.

Varnsdorfským hasičům se díky neúnavnému triu strojníka Jaroslava Mlatečka a velitelů Jaromíra Urválka a Josefa Vinopala podařilo v místních podmínkách vymyslet a s minimálními náklady realizovat vývoj a výrobu naprosto unikátních strojů – pásové cisterny Mazur D 350, cisterny Tatra 813 kolos, dvou rychlých vozidel Tatra 623, protiplynového autobusu apod. To ani nehovořím o používání několika služebních motocyklů Jawa, německého automobilu Horch, rakouského náklaďáku Steyer, ruských ZILů (cisteren i žebříků), bojové Škody Tudor, Volhy nebo obojživelníku GAZ 69 MAV (přezdívaný mužik) získaných od armády, Lidových milicí nebo místních podniků.

V roce 1985 vlastnili hasiči 14 zásahových vozidel a patřili k nejlépe vybavené stanici v Severočeském kraji! Neopomenutelnou službu provádí při zimní údržbě a hospodářských pracích traktor Zetor Crystal 8011.

V letech 2004 až 2008 proběhla z velké části vlastními silami kompletní oprava obou starších vozidel Tatra 148 a 813. Tyto práce probíhaly pod vedením tehdejšího zástupce velitele pana Milana Fialy, kterému patří velký dík. Není možné zde vyjmenovat veškerou používanou techniku za poslední desítky let, protože kromě nové hasiči získali řadu starší techniky, kterou si upravili dle svých potřeb.

O řadě vozidel jsem se již zmiňoval a některá máte možnost vidět i v přiložených fotografiích. Zajímavostí určitě zůstává, že česká poválečná požární ochrana započala dvěma vozidly Mercedes a v roce 2013 se vozidlo této značky opět vrátilo v jiné variantě. Snad tedy alespoň zmíním značky vozidel, které prošly vozovým parkem.

Byly to vozy Škoda, Steyr, Mercedes, Fiat, Horch, Dodge, Hakl, Jawa, Tatra, Volha, ARO, Mazur, Ikarus, Avia, Liaz, Gaz, Opel, Yamaha, Zetor, ZIL, IFA a další.

Jiří Sucharda