Sobota 16. prosince 2006 se navždy zapíše do historie hasičského sboru i našeho města…
Po více jak třiceti letech se náš, pátý nejstarší sbor na území české republiky, dočkal nového vozidla. Jedná se o vozidla Tatra Terrno I v provedení Cisternová Automobilová Stříkačka CAS 24. Podvozek je vyroben v Kopřivnici, nástavbu provedla na základě výběrového řízení firma THT Polička s.r.o. Vozidlo bylo kofinancováno z dotace MV čR 2 mil. Kč, město Varnsdorf uhradilo zbytek kupní ceny ve výši 4,386 mil. Kč. V průběhu stavby byly provedeny celkem 3 konzultace, při kterých se upřesňovala výbava, její rozmístění a řešily se drobné úpravy celého vozidla. Při stavbě byly využity zkušenosti z provozu stejných vozidel dodaných firmou v loňském roce do Rumburku a Jiříkova.
Získání dotace
V roce 1993, kdy jsem se stal velitelem bylo na naší stanici celkem 17 vozidel. S rozvojem HZS, zřízením dalšího detašovaného pracoviště a také s rozvojem okolních sborů klesala potřeba takového množství techniky a důraz byl kladen zejména na specifičnost zásahů. Naše jednotka se již historicky vydala směrem stavby a výroby speciálů pro extrémně těžké zásahy. Tak vznikly pásové Mazury (bude o nich článek) a tak v devadesátých letech vznikla i unikátní CAS 32 Tatra 813 8×8. Po získání Tatry 148 CAS 32 se náš park postupně zúžil na řadu cisternových a dopravních vozidel a stále citelněji nám s přibývajícími technickými zásahy začalo chybět základní (univerzální) vozidlo, které by na místo zásahu dovezlo základní družstvo, část vody a zejména většinu nakoupeného materiálu. Od roku 2000 jsme se začali intenzivně snažit o získání podobného vozidla (třeba i staršího), bohužel vozidlo CAS 25 LIAZ z podniku TOS Varnsdorf skončilo v sousední obci. Od roku 2003 jsme společně s kolegy z Rumburku a Jiříkova začali usilovat o získání státní dotace na pořízení nové požární techniky. Jelikož jsou kolegové JPO II, měli více bodů a usmálo se ně štěstí v loňské roce. My měli štěstí až díky rozšíření počtu dotací v loňském roce.
Výběrové řízení
Výsledný výběr vozidla velmi ovlivnilo dlouhé schvalování technické dokumentace, na základě vypsání výběrového řízení se přihlásilo o dokumentaci celkem 7 českých i zahraničních firem, vlastního výběrového řízení se zúčastnily pouze dvě české firmy THT s.r.o. Polička s vozidlem Tatra a SPS Slatiňany s.r.o. s vozidlem MAN. Tím vzaly za své veškeré naše několikaté snahy o získání vozidel Mercedes Unimog, Mercedes Atego, MAN s rozšířenou kabinou a Scania. Většinu firem odradila krátká doba realizace, problémy se získáním posledních podvozků s motorem EURO III apod. Výběrové řízení vyhrála firma THT s.r.o. Polička a podpisu smlouvy začala vlastní intenzivní spolupráce. Došlo tak k tomu, že tato firma nám v 90tých letech stavěla speciál Tatra 813, v loňském roce upravovala Tatru 148 a nyná stavělo třetí vozidlo. Na starost nás dostal obchodní zástupce firmy pan Jiří Troják a musím zkonstatovat, že spolupráce při realizaci byla na velmi vysoké profesionální úrovni a jejím výsledkem bylo 5. prosince bezproblémové převzetí vozidla.
Vlastní vozidlo
Podvozek Tatra T815-2 290R55 18 300 4×4.2 (Terrno)
délka s navijákem 8055 mm, šířka 2505 mm, výška 3175 mm, počet míst 1+5, kabina sklopná el. i mech.
Nástavba THT s.r.o., Polička typ 3631.13
nádrž na vodu 3400 l nerez, na pěnu 210 l nerez integrovaná do hlavní nádrže
čerpadlo GODIVA WTA 2010, průtok 2400 l/min při 0,8 MPa, vysokotlak 200 l/min při 4,0 MPa, maximální sací výška 3 m
vysokotlaký zásah – elektricky navíjený hadicový naviják 60 m s proudnicí AKRON
osvětlovací stožár Teklite TF 340, výška 5 m, 2 x 500 W a magnetický rotační maják
lanový naviják RAMSEY RE 12000, tažná síla 5400 kg + kladka Noell, délka lana 30 m
podmetací řetízky Rotogrip, závěs na přívěs
jedna lafetová proudnice KL umístěná v zadní části plošiny
asanační lišta (vzor Rumburk)
dýchací přístroje 4 x Pluto 300 MPa + dvě náhradní lahve v opěradlech posádky, masky Interspiro, 2x Saturn S5 a jedna láhev 5 l na kapotě motoru
radiostanice Motorola GM 950 s přídavným reproduktorem v kabině a zdvojeným ovládáním v prostoru čerpadla
výstražné osvětlení rampa VNL 024 F záblesková, 2 x modré přídavné LED světla 2 XD v masce vozidla, 4 x modré přídavné LED světla DuraLed na obou bocích vozidla, 2 x modré přídavné LED světlo DuraLed na zadní části vozidla, světelná rampa LR 5 v horní zadní části vozidla, 1 x modrý rotační magnetický maják umísťovaný na výsuvný stožár
generátor elektrického proudu HONDA ECT 6500 stabilizovaná (380/220 V – 6,5 kW), HONDA 2 kW stabilizovaná (220 V)
motorová řetězová pila Stihl MS 290, motorová pila Stihl MS 460 RHD, motorová rozbrušovací pila Stihl TS 360, vysavač na hmyz Partner
přetlakový ventilátor Hurricane
záchrannářská nosítka UT 2000 Rescue, provazový žebřík, kyslíkový přístroj Saturn OXY, ambuvak, sada krčních límců
3 x protichemický oblek Sunit, 2 x protižárový oblek SPO 2D II, 2 x brodící holínky Novesta
2 x ruční svítilny Streamlight Syclone, megafon
ponorné turbínové čerpadlo AWG
vodotěsný dalekohled Vanquard
mechanický vozík na sběr sorbentů HAKO profi Flipper
2 x sekera Helko Fireman, sekera Fiskars, nástroj VRVN s řetězi a páčidlem, 2 x zvedací vaky na výfukové plyny
sorbent Absodan, smáčedlo Alfa.
Předání vozidla
Krátce po 11 hodině se dostavili všichni hosté, byl proveden slavnostní nástup s uctěním praporu a po houkání sirény výjezd nového vozidla. Velitel JSDH Jiří Sucharda přivítal všechny přítomné a hosty a předal slovo zástupci výrobce panu Trojákovi, který zhodnotil spolupráci při výrobě a přebírání vozidla a předal symbolický klíč od vozidla starostovi města Ing. Josefu Poláčkovi. Ten jej po krátkém projevu předal společně s novými registračními značkami 3U0 87 00 předal veliteli JSDH a poté společně upevnili registrační značku na vozidlo. Následoval krátký projev a gratulace od ředitele ÚO Děčín HZS ÚK JUDr. Otakar Jirků, který aktivně pomáhal při získání dotace. Velitel JSDH pak všechny přítomné a hosty seznámil s historií získání nového vozidla a také prací při generální opravě další techniky, zejména CAS 32 Tatra 148, kde vysoko vyzdvihl zásluhy svého zástupce pana Milana Fialy, kterému sbor připravil malé překvapení a poděkování v podobě jeho loga na rekonstruovaných vozidlech. Slova se ujal starokatolický kněz pan Roland Solloch, který zhodnotil dobrovolnou práci pro bližního svého a poté vysvětil novou i rekonstruovanou Tatru a popřál všem mnoho úspěchů. Po umístění symbolického klíče následoval křest vozidel šapmaňským, slavnostní přípitek a gratulace hostů. Mezi nejvýznamější patřili zástupci sousedních sboru zejména partnerský sbor z Grosschonau, starostka ze Seifhennersdorfu, hasiči z Rumburku, Krásné Lípy, Jiříkova, Dolního a Horního Podluží, Šluknova, Skalice u české Lípy a dalších. Nechyběli ani zastupitelé jak současní, tak i ti, kteří vlastní podíl na auto schvalovali, tajemník MěÚ, vedoucí finančního odboru, zástupci Městské policie, ředitel městské nemocnice, sponzoři a řada dalších hostů. Přítomným návštěvníkům byly na upomínku rozdány kalendáříky s fotografií vozidla a významným datem. Na závěr oslav se kolona cisteren JSDH Varnsdorf odebrala na hranici se SRN, kde si hasiči navzájem prohlédli svoji techniku. V současné době tedy v rámci našeho území disponujeme 5 novými vozidly (3x Tatra v čR, 1 x Iveco a MB Atego v SRN) v okruhu 15 km. Na závěr jsme připravili ještě jednu fotografii symbolizující nerozdílné spojení názvu města Vansdorf s vyhlídkovou restaurací Hrádek.
Pro zájemce tu máme ke stažení malé video výjezdu nového vozidla ZDE (velikost 3,6 MB) autorem je Josef Kříž