V dnešním článku se podíváme na návštěvu do hasičské zbrojnice v architektonické a historické perle Chorvatska – k profesionálním hasičům v Dubrovníku…
Ze začátku jsem byl trošku zaskočený, neboť jsem si v rychlosti špatně přečetl a vyložil nápis na zbrojnici – dubrovački vatrogasci totiž neznamená dobrovolní, ale dubrovničtí hasiči. Hned po příchodu jsem se nahlásil na vrátnici a tam se mně ujal jeden z hasičů. Naštěstí jsme dali dohromady moji a jeho částečnou angličtinu a o základních věcech jsme se domluvili. Nabitému dvoru i garáži dominovalo několik zajímavých novinek, nejvíce asi na počátku upoutala verze Mercedesu Unimog 5000 s celolaminátovou kabinou a silným hydraulickým navijákem a cisterna Iveco Tector, místní hasiči si však nejvíce pochvalovali speciál na podvozku MAN, který prý neví co je to terén. Ojedinělé řešení zcela odkrytého čerpadla a armatur ještě podtrhovala dvě chráněná místa pro přepravu hasičů k zásahu právě v zadní části vozidla. Žebřík používají dubrovničtí 32 metrový na podvozku Mercedes Ateco, za zajímavost ještě stojí malé Iveco určené pro drobné zásahy v historickém jádru města, kam se velké vozidla vůbec nedostanou. Zbytku techniky vévodily opět slovinské TAMy, dál byl k vidění starší Nissan, dodávka FIAT a Volkswagen Golf ve velitelské verzi. Velmi výhodné umístění stanice v centru města v blízkosti historického jádra ještě podtrhuje skutečnost, že z druhé strany je umístěn servis hasících přístrojů a zázemí hasičů. Prostory zbrojnice jsou velmi omezené a je v nich využité každé místečko. Samotného by mě zajímalo vidět nějaký větší výjezd (zejména žebříku před kterým stála všechny vozidla), kdy se všechna vozidla musí ještě vytáčet na velmi rušné městké křižovatce. Kolega provázející hasič (na fotografii č. 16) však jako správný Chorvat prohlásil, že „nema problema“!